środa, 2 kwietnia 2014

Rozluźnienie kręgosłupa po całym dniu pracy

Źródło
Globalizacja i nieustanny rozwój cywilizacji to nie tylko nowe, zaskakujące gadżety i postęp technologiczny, ale również zmiana trybu życia. Nasz organizm na przestrzeni lat musiał dostosować się do nowych warunków, które nie są dla niego naturalne. Nie mówię tutaj o zmianach jakie nastąpiły w przeciągu setek lat, ale zaledwie 40-50. Zmieniły się warunki naszego życia, a co za tym idzie zmienił się również charakter naszej pracy. Bardzo wielu ludzi ma dziś pracę wymagającą ponad 8 godzinnego siedzenia. Wbrew pozorom to nie jest naturalna pozycja dla naszego ciała i właśnie dlatego osoby siedzące cały dzień mają znacznie większe bóle kręgosłupa, niż osoby wykonujące pracę fizyczną lub inną pracę niewymagającą pozycji siedzącej.
Po ciężkim dniu pracy bolą nas plecy, a jedyne o czym marzymy to łóżko - w ten sposób odpoczywamy jedynie na chwilę, ale źródło naszego problemu - czyli brak ruchu i napięcie kręgosłupa nadal pozostaje. Znacznie skuteczniej i zdrowiej będzie wykonać kilka ćwiczeń, które zajmą Ci zaledwie kilka minut. Ból nieco się zmniejszy,a z biegiem czasu (o ile nie doszło do skrzywienia kręgosłupa, ucisku na nerw lub przesunięcia kręgów) całkiem ustanie. Najważniejsza jest systematyczność i regularność, nawet jeżeli nic Cie nie boli poświęć 5 - 10 minut każdego dnia na krótką gimnastykę. 


Ćwiczeń rozluźniających i wzmacniających kręgosłup jest wiele, dzisiaj pragnę zaprezentować pierwsze i najbardziej podstawowe ćwiczenia, które możemy wykonywać w domu bez użycia specjalistycznego sprzętu.
rozluźnienie kręgosłupa

Dłonie oprzyj na ścianie, pięty przyklejone do podłogi. W tej pozycji przenieś biodra w kierunku ściany.


rozluźnienie kręgosłupa

Dłonie oprzyj o ścianę, pięty przyklejone do podłogi. Pochyl się do przodu i wytrzymaj chwilę w tej pozycji.

rozluźnienie kręgosłupa

Usiądź na piętach, wyciągnij ręce do przodu, a następnie przenieś je do tyłu. Zaokrąglij plecy i  rozluźnij się. 

rozluźnienie kręgosłupa

Usiądź na piętach, wytrzymaj chwilę a następnie wyprostuj nogi i wyciągnij tułów do góry.

rozluźnienie kręgosłupa

W pozycji stojącej pochyl się do przodu, wytrzymaj chwilę w opadzie - możesz delikatnie pogłębiać tę pozycję.

rozluźnienie kręgosłupa

W klęku podpartym unoś przeciwną rękę do nogi, wytrzymaj chwilę w tej pozycji i zmień stronę. Po kilku powtórzeniach możesz spróbować wersji trudniejszej - podnoś tą samą nogę i rękę (Lewa ręka i lewa noga).
ćwiczenia na kręgosłup

Pilatesowe rolowanie kręgosłupa. Stań w pozycji wyprostowanej a następnie od odcinka szyjnego roluj kręgosłup krąg po kręgu. Wyobraź sobie, że składasz go po kawałku. Nie śpiesz się i daj swojemu kręgosłupowi chwilę rozluźnienia. 

Poza ćwiczeniami warto również:
- Pamiętać o prawidłowej pozycji ciała
-Częstych zmianach pozycji - wstań od komputera, przespaceruj się, zrób kilka skłonów.
-Bądź aktywny i wzmacniaj swoje mięśnie.
-Nie przeciążaj kręgosłupa, nie podnoś ciężkich rzeczy bez rozgrzewki. Wstając po kilku godzinach pracy siedzącej nie wykonuj gwałtownych ruchów.

Mam nadzieję, że prezentowane ćwiczenia pozwolą wam nieco rozluźnić mięśnie.


5 komentarzy:

  1. Przydadzą mi się te ćwiczenia, ostatnio tak mnie boli kręgosłup, że szok :/ nic nie pomaga :(

    OdpowiedzUsuń
  2. musze zacząć dbać o swój kręgosłup, bo w przeciwnym razie bede miał z nim mnóstwo problemów

    OdpowiedzUsuń
  3. przydatny post, obecnie większość z nas prowadzi siedzący tryb życia - szkoła, uczelnia, praca, trzeba sobie jakoś pomóc :)

    OdpowiedzUsuń
  4. oj ból pleców to coś nieznośnego. Fajne ćwiczenia pokazujesz :) ja dotychczas korzystałam z tej http://strefaergonomii.pl/ też kilka ćwiczeń pozwalających na rozciągniecie się po ciężkim dniu w pracy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi też takie ćwiczenia przydadzą się po całym dniu pracy, muszę o nich pamiętać :)

    OdpowiedzUsuń